بیانیه‌ی متخصصان دیابت بریتانیا در مورد مهار کننده‌های SGLT2 و خطر کتواسیدوز دیابتی

12 دسامبر 2016- انجمن متخصصان دیابت بالینی بریتانیا (ABCD) بیانیه‌ای درمورد خطرات ناشی از کتواسیدوز دیابتی (DKA) درافراد تحت درمان با مهار کننده‌های SGLT2منتشر نمود. مهار کننده‌های SGLT2برای درمان دیابت نوع 2 و با نامهای Forxigaیا دپاگلیفلوزین و Invokanaیا کاناگلیفلوزین و Jardianceیا امپاگلیفلوزین در دسترس هستند.

خطر کتواسیدوز با مصرف داروهای مهار کننده‌هایSGLT2   نسبتاً کم است اما این عارضه‌ یک عارضه‌ی کوتاه مدت خطرناک می باشد که آگاهی از عوامل خطر آن برای افراد  تحت درمان با داروهای دیابت و متخصصان مراقبت‌های آنها بسیار مهم است. عوامل خطر مرتبط با DKAبرای افراد تحت درمان با مهار کننده‌‌های SGLT2شامل:

·        جراحی

·        استرس جدید

·        تروما

·        کم آبی بدن

در بیانیه ABCDگفته شده است کتواسیدوز می‌تواند صرفنظر از بالا بودن قند خون رخ دهد. آمار نشان می‌دهد اکثر افرادی که از کتواسیدوز رنج می‌برند افرادی هستند که به LADAیا adult-onset form of type 1 diabetesمبتلا هستند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به شدت دچار اختلال در تولید انسولین هستند نیز در معرض خطر بالاتری برای کتواسیدوز هستند.

دراین بیانیه توصیه شده است که مصرف مهار کننده‌های SGLT2برای بیمارانی که به کتواسیدوز مبتلا می شوند باید متوقف شود، مگر اینکه علت روشن و قابل پیشگیری دیگری در این افراد شناسایی شود. استفاده از داروهای مهار کننده‌ی SGLT2باید در بیمارانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار گیرند، بسرعت قبل از جراحی قطع شود، همچنین اگر فرد تحت عمل جراحی اورژانس یا تحت  استرس شدید یا ضربه (تروما) قرار گیرد، استفاده از  این داروها باید متوقف گردد.

سایر اقدامات پیشگیرانه عبارتنداز:

·        چنانچه بیمار قادر به تولید کافی انسولین نباشد، کاهش دوز انسولین باید به دقت انجام شود

·        رژیم های غذایی بسیار کم کالری و مصرف بیش از حد الکل مشکل DKAرا تشدید می‌کنند

·         داروهای مهار کننده‌ی SGLT2نباید برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تجویز گردند

·        مراقبین بهداشتی و بیماران تحت درمان با دارو باید از علایم کتواسیدوز نظیر استفراغ و درد شکمی آگاه باشند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/abcd-releases-position-statement-over-sglt2-inhibitors-and-dka-risk-97019812.html